Les darreres novetats en el complement de maternitat per als homes: què diu el Tribunal Europeu?

El Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) ha tornat a pronunciar-se sobre la legislació espanyola en matèria de pensions, posant de nou el focus en una qüestió clau: el tractament desigual entre homes i dones pel que fa al complement de maternitat. Aquesta nova resolució obre la porta a un possible reconeixement més ampli del complement de maternitat per als homes i podria tenir un gran impacte en els drets de molts pensionistes.

 

Novetats en el complement de maternitat per als homes: origen de la controvèrsia

El debat arrenca amb la Sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) de 12 de desembre de 2019, en la qual va tenir intervenció directe el nostre despatx, es va considerar que l’article 60 de la Llei General de la Seguretat Social (LGSS), en la seva redacció vigent en aquell moment, vulnerava el principi d’igualtat entre dones i homes. El denominat complement de maternitat per aportació demogràfica, reconegut exclusivament a les dones amb dos o més fills, excloïa sistemàticament als homes. En aquest sentit, el TJUE va declarar que aquesta exclusió constituïa una discriminació directa per raó de sexe, i que els homes, en condicions comparables, també tenien dret a percebre el complement.
Com a resposta, es va aprovar el Reial Decret Llei 3/2021, que va modificar la normativa i va substituir l’antic complement per un de nou: el complement per la reducció de la bretxa de gènere. Aquest nou model, vigent des del 4 de febrer de 2021, estableix una quantia de 35,90 euros mensuals per fill/a l’any 2025 i té com a finalitat compensar el perjudici en la carrera laboral vinculat a la cura de fills.

 

Novetats en el complement de maternitat per als homes segons la sentència de 2025

El 15 de maig de 2025, el TJUE ha tornat a posicionar-se mitjançant la resolució dels assumptes acumulats C-623/23 i C-626/23.
En aquesta resolució, el tribunal europeu ha analitzat el redactat actual de l’article 60 de la LGSS i conclou que les condicions exigides als homes per accedir al complement per maternitat són més restrictives que les aplicables a les dones.
Concretament, als homes se’ls requereix, a més de ser beneficiaris d’una pensió contributiva de jubilació, incapacitat permanent o viduïtat, haver interromput la seva vida laboral durant 120 dies per tenir cura de fills nascuts abans de 1995 o, en el cas de naixements posteriors, acreditar que la suma de les seves bases de cotització dels dos anys posteriors al naixement és almenys un 15 % inferior a la dels dos anys anteriors. Per contra, en el cas de les dones, només s’exigeix haver tingut un o més fills/es i ser beneficiàries d’una pensió contributiva de jubilació, incapacitat permanent o viduïtat.

El complement es fixa el seu import cada any amb un Real Decret d’actualització de les pensions.

 

El principi d’igualtat torna a ser vulnerat

Segons el tribunal europeu, aquesta exigència addicional vulnera la Directiva 79/7/CEE, que garanteix la igualtat de tracte entre homes i dones en matèria de seguretat social. Així doncs, el TJUE considera que l’article 60 de la LGSS, tal com està redactat actualment, encara incompleix la normativa comunitària, i insta a corregir aquesta desigualtat.
Aquestes novetats en el complement de maternitat per als homes poden marcar un abans i un després en l’aplicació d’aquest benefici. A més, el tribunal deixa oberta la possibilitat que els complements ja concedits a les mares no s’hagin de retirar si s’atorguen als pares, tot i que aquesta decisió queda en mans dels tribunals nacionals.

 

Com poden reclamar els homes el complement?

Amb aquest nou escenari, els homes amb fills o filles que siguin beneficiaris d’una pensió contributiva de jubilació, incapacitat permanent o viduïtat des del 4 de febrer de 2021 poden presentar una reclamació davant l’INSS. Es poden acollir a la doctrina del TJUE per defensar el seu dret a rebre aquest complement en condicions igualitàries.

 

Conclusions i properes passes

El TJUE ha tornat a posar sobre la taula la necessitat d’avançar en la igualtat real entre homes i dones en l’àmbit de la seguretat social. Les novetats en el complement de maternitat per als homes no només representen un pas més en aquest camí, sinó que també obren la porta a una nova onada de reclamacions.

En definitiva, arran d’aquesta resolució del TJUE, els homes que tinguin fills o filles i que siguin beneficiaris d’una pensió contributiva de jubilació, d’incapacitat permanent o de viudetat a partir del 4 de febrer de 2021, podrien presentar una reclamació davant l’INSS basant-se en la doctrina del tribunal europeu. No obstant això, caldrà veure com respon l’administració i si adapta els seus criteris a la jurisprudència comunitària, així com si els tribunals nacionals consideren que la concessió del complement als homes pot no privar de la percepció del complement de la pensió controvertit a les dones.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

ASSESSORAMENT INTEGRAL
PER A PARTICULARS I EMPRESES

Lleal Tulsà Assessors

Gestoria i assessoria fiscal, laboral, jurídica, estrangeria, administrativa, immobiliària, protecció de dades per a empreses, autònoms i particulars.